Philkes wandelingen - Philkes wandelblog

Philkes wandelblog
STORY
Deze blog gaat uitsluitend over mijn hobby: wandelen. Mijn belevenissen deel ik graag met jullie. Op deze blog staan verslagen en foto’s over mijn wandeltochten.
Ik begon de blog in januari 2018 en heb ook verslagen en foto’s van “vroegere” tochten aan de blog toegevoegd.
Van bijna alle wandeltochten kan je een foto-filmpje bekijken en een gpx file downloaden.
Bij gebruik van de WIKILOC APP kunnen de wandelingen daarop gedownload worden.

Philkes wandelblog
Ga naar de inhoud

't Hogepad in Gullegem

Published by in Maart 2018 · 16 maart 2018
Tags: Wevelgemwandelt
Vrijdag 16 maart 2018

’t Hogepad is een route die ik vandaag bewandel. Ik start aan Sint-Amanduskerk en neem aan OC de Cerf een paadje dat mij naar het Dorpsplein brengt.

Recht voor mij zie ik de Poststraat en wandel deze in. Voorbij de lagere school ga ik rechtsaf in een smal weggetje dat mij in een groenzone brengt.

Ik laat de Meiweg rechts liggen en wat verderop steek ik het kruispunt over. Ik ben aangekomen in de Zevenkaven. Ik passeer een kapel en wat later ga ik linksaf de Hoge Voetweg in. Net voor ik bij de laatste huizen kom ga ik linksaf. Ik wandel voorbij de boerderij en kom in de ‘velden’ aan.

Na enige tijd kom ik aan in de Kloosterbosstraat die ik links neem. Vervolgens ga ik nog tweemaal linksaf en kom ik via een pad aan in de Hoge Landweg.

De Kwadestraat waar ik mij nu in bevind bewandel ik tot ik linksaf de Bosbolletra in ga.

Wat info:
De naam Bosbolletra komt uit de vroegere periode. Toen hier nog weilanden en bos waren was er hier een uitgehold pad (bolletra) door het vee gemaakt. (Wevelgem wandelt)

Na een eind kom ik aan een kruispunt en ga rechtsaf de Daalstraat omhoog. Deze weg volg ik tot ik aan Rommelen kom. Hier kan je rechtsaf voor de kortere versie.

Ik neem linksaf en daal Rommelen af. Voorbij de Steenbeek ga ik rechtsaf bij de splitsing.

Ik zie een kapel.
Wat info:
Waarschijnlijk is dit het oudste kapelletje van St.-Eloois-Winkel (1820). Op het einde van de 18de eeuw werd alle kerkgoed en ook kloostergoed door de Franse Staat aangeslagen en openbaar verkocht. De gebroeders Lagae, die er als kooplui warm in zaten, konden niet weerstaan aan de verleiding en kochten voor een appel en ei grote landerijen, pachthoeven en bossen op het grondgebied van Heule, Gullegem en St.-Eloois-Winkel. Onmiddellijk werden de broers in de ban van de H. Kerk geslagen, voor die tijd een zware sanctie. Pieter Andreas Lagae deed afstand van zijn deel ten voordele van zijn broers en verkreeg ontheffing van de banvloek. Zijn broers trachten de schande te verbergen door liefdadigheid en schenkingen te doen. Een van die schenkingen is dit kapelletje. (Heemkundige Kring Wynckel-Capelle)

Dan de eerste straat rechtsaf, het ‘Steenbeekbos’.

Het ‘Steenbeekbos’ verlaat ik via de Gootstraat rechts. Zo kom ik opnieuw aan bij Rommelen. Opnieuw wandel ik voorbij een kapel.

Wat info:
Kapel horende bij de dieper in gelegen sterk verbouwde hoeve. Bakstenen bedehuisje onder zadeldak beschaduwd door twee linden. Witgeschilderd parement.

Het is goed om het pad te nemen langs de watertoren want van hieruit zie ik Gullegem en omstreken.

Net voor het huisnummer 182 neem ik rechtsaf en daal de weg af tot aan de Kleppevoetweg. Ik ga tweemaal linksaf en kom aan in ’t Hoveke.

Via een wandelpad kom ik wederom aan in de Torrestraat die ik rechts inwandel. Na 400 meter een veldweg rechts in, voorbij boerderij Pottie, tot aan de Hoge Voetweg.

Daar linksaf naar de Hoge Kouter toe. Ik dwars de Pijplap en wandel de Hoge Kouter binnen. Ik neem de eerste straat links en op het eind een pad dat mij naar ‘Het Groene Lint’ brengt.

Onmiddellijk terug rechtsaf zodat ik aan de linkerkant van de ‘Heulebeek’ wandel. Ik verlaat het wandelpad aan de Vlaskapelstraat links en direct rechts een grintpad in. Ik wandel over een bruggetje en kom voorbij een grote graanschuur.

Wat info:
De grote graanschuur is gebouwd in 1731 door abdis Augustine Peuterman van de Guldenbergabdij in Wevelgem. ‘Graevjes Scheure’ is de volkse naam voor ‘Dwarsschuur ’t Goed te Wynckele’. (Wevelgem wandelt)

Ik kom ook voorbij de Sporthal en wandel rechtdoor over een kasseiweg en bereik een smal steegje dat uitkomt in de Bissegemstraat. Daar neem ik rechtsaf en linksaf de Koningin Fabiolalaan in tot bij het vertrekpunt.

Bekijk hier het foto-filmpje en download het gpx bestandje hier.